Alla inlägg den 18 mars 2009

Av Frida - 18 mars 2009 16:19

Ja, jag rullar faktiskt mina egna köttbullar - det blir otroligt mycket godare både att steka och koka! Igår gjorde jag en riktig klassiker hemma hos oss, nämligen polpettines i tomatsås, alltså små köttbullar som kokas i tomatsås - supergott! Här kommer ett smarrigt recept:


1 skiva bröd, rostebrödstyp

3 msk ekologisk mjölk

200g nötfärs

2 msk riven parmesan

salt och svartpeppar

Tomatsås:

1 förpackning ekologiska krossade tomater

½ lök, ej hackad

25 g smör

½ msk socker

½ tsk salt

4 portioner penne eller spaghetti gjärna fullkorn


1.Börja med tomatsåsen, dela den skalade lökhalvan, tomaterna, smör, socker och salt i en kastrull och låt det koka upp på medelsvag värme. Sänk värmen och lätt på ett lock.

2. Riv brödet och lägg det i en liten skål, häll på mjölken och rör om lite så att brödet suger åt sig av mjölken.

3. Lägg köttfärs, parmesanost, salt och peppar i en bunke. Krama ur mjölken ur brödet och lägg brödet i bunken, blanda ihop till en jämn färs. Rulla små köttbullar, de ska vara stor som bigarråer ungefär,. Koka upp vatten i en stor kastrull till pastan, häll i lite salt.

4. Ta ur löken ur tomatsåsen och lägg försiktigt i köttbullarna, låt dem puttra i ca 15 min tills de är genomkokta. Servera med nykokt pasta!





Presentation

Omröstning

Är min blogg läsvärd? Snälla svara :]
 Ja
 Vet ej
 Nej
 Första gången jag är här
 Ja, ladda upp mer!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards