Direktlänk till inlägg 13 februari 2009

Vaniljsamifreddo i chokladformar

Av Frida - 13 februari 2009 16:34

VaniljsamifreddoGlass är en perfekt avslutning på en lång och mättande middagsbjudning. Varför inte prova på att göra din egen glass? Det är enklare än vad man kan tro, dessutom är det definitivt nyttigare då du slipper tillsatser som smakförstärkare och farliga färgämnen. Dessutom kan du själv bestämma smakerna i din egen klass, varför inte prova att slänga i lite kakbitar, marshmallows och jordnötter? Använd din kreativitet, eller bara njut av denna ekologiska vaniljsamifreddon som den är!


6-8 pers

4 ekologiska äggulor

4 ekologiska äggvitor

1 urskrapad vaniljstång/ 1 knivsudd ekologiska vaniljfrön på burk

3 dl vispgrädde

Vispa äggulor, socker och vaniljfrön pösigt. Vispa grädden i en annan skå. Vispa sedan äggvitorna ti ett styvt skum i en tredje skåla. Styvt skum innebär att äggvitorna ska vara som en fast smet, bunken ska alltså gå att vänta upp och ned utan att vitorna släpper från skålens kanter.  Blanda grädden med äggulorna och vänd sedan ned äggvitorna försiktigt. (Tillsätt nu ev. smaksättning efter eget tycke) häll smeten i en form som rymmer ca 1 ½ liter, t.ex en avlång brödform. Frys minst 3-4 timmar. Ta ut i rumstemperatur ca 30 min före servering, servera gärna med frukt och bär, eller prova min uppläggning nedan!


 Festliga chokladskålar till glassen

Klipp smörpapper i stora bitar, ca 16x16 cm. Klipp lika många bitar som middagsgäster. Använd muffinsplåt, vida koppar eller liknande för att kunna forma runda formar av smörpappret. Använd tejp för extra stadga. Tänk på att formarna bör vara vida, och försök att inte få för många veck i smörpappret, då blir det svårt att lossa chokladen när den stelnat.  Smält ca 250g mörk choklad, gärna krav och fairtraid-märkt. Fördela chokladen i smörpapprena, se till så att pappret får ett jämt lager choklad ända upp till kanterna, gör lika i alla. Låt stelna i kylen ca 30 min, lossa därefter försiktigt chokladen ur smörpapprena.

Nu har du fina chokladformar att skopa upp glassen i. Om några av chokladformarna går sönder vid lossningen går de fortfarande att använda. Du kan antingen smälta om chokladen av de trasiga och försöka igen, eller göra en snygg uppläggning av dem ändå, använd din fantasi!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Frida - 4 maj 2009 19:07

  Jag har bytt webbadress! Nu kan ni hitta min nya blogg med massor av nya smaskiga recept och härliga favoriter på ---> fridasrecept.blogg.se     Om ni vill ta er en titt direkt, klicka då HÄR! ...

Av Frida - 3 maj 2009 18:53

Idag var det tänkt att vi skulle äta risotto med kantareller och kassler, men då vi inte hade något vitt vin tillhands, fick det bli en omelett istället!   Med hjälp av potatisar från gårdagen blev detta en matig och god omelett. Här kommer ett litet...

Av Frida - 2 maj 2009 19:19

Idag åt vi rester från gårdagens grillade biffar. Köttet i sig är mört, nyttigt, speciellt eftersom vi inte grillar på kol, utan med gasol.     Till detta vågade vi prova något nytt, jag och pappa alltså, nämligen nässlor! Vi bor på landet så brännäs...

Av Frida - 2 maj 2009 12:00

Här kommer receptet på mitt saftiga müslibröd med morot och solrosfrö! Det var så sjukt gott, nästan som en morotskaka - fast så otroligt mycket nyttigare, verkligen en god frukost!   1 bröd 1 dl müsli utan torkad frukt 5 dl fullkornsmjöl, jag tog di...

Av Frida - 2 maj 2009 07:01

Idag klev jag upp klockan halv sju för att snabbt röra ihop degen till mitt müslibröd. Nu är klockan kring sju och jag ligger i sängen och väntar, jag ska vänta i max 80 min, sen är det färdigt, gud så gott med nybakat bröd till lördagsfrukost! Visse...

Presentation

Omröstning

Är min blogg läsvärd? Snälla svara :]
 Ja
 Vet ej
 Nej
 Första gången jag är här
 Ja, ladda upp mer!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards